Täby Friskola

I år gör vi vårt tionde gemensamma musikalprojekt här på Enhagen.

Vi har redan från början medvetet valt att låta våra elever arbeta under så professionella förhållanden som vi kan erbjuda på skolan. Ljus, ljud, kostym och rekvisita ska vara på högsta möjliga nivå. Självklart spelar vi på en stor scen, inför en stor publik för att eleverna ska få en genuin känsla. Ett stort tack till skolledningen som ger oss de finansiella resurserna för detta!

 Vi är även oerhört glada för det arbete som syfröken Ewa lägger ner. Hennes arbete med att sy enhetliga kläder gör så mycket för intrycket, säger Cathrine.

 De senaste åren har vi haft så högt söktryck till framförallt dansgruppen, därför har vi i år två dansgrupper som båda leds av Emilie med i musikalprojektet. Dansgrupperna och sånggruppen utgör tillsammans en helhet, de är lika viktiga för slutresultatet. Den ena gruppen klarar sig inte utan den andra, säger Erling.

Eleverna gör audition varje år, även om de var med året innan. Det kan hända mycket med t.ex. en röst över en sommar i tonåren. När vi vet vilka 64 elever vi ska arbeta med väljer vi vad vi ska göra. Det är den bakvända ordningen mot hur man arbetar i verkligheten där man först bestämmer vad man ska sätta upp och sedan rollbesätter. Men vi som arbetar med vanliga skolelever i tonåren ser det som vårt jobb att lyfta fram det bästa hos var och en och därför väljer vi musikaler och teman utifrån eleverna, berättar Erling. I åttan, är det obligatoriskt för eleverna att delta i föreställningen. Detta brukar vara lite läbbigt för vissa, men sen i nian brukar de slåss om platserna i musikalen, berättar Cathrine. I åttan gör eleverna sina egna koreografier och visar upp dessa innan paus.  Niorna har i sin tur blivit tillfrågade om att vara med och de har med glädje tackat ja.

 Även sexorna är med i musikalen och visar upp en koreografi som deras danslärare har gjort. I år är temat modedanser från 50-, 60- och 70-talet.

 Varje år väljer vi verk enligt metoden något gammalt, något yngre och något som eleverna får vara med och påverka. Så i år blir det "Cabaret”, där varje nummer berättar en egen historia och nog kan Ellen Bennet berätta en historia! säger Cathrine

Därefter följer ett medley med låtar ur Flashdance och här får verkligen dansarna visa vad de går för!

Vi avslutar med ”Grease”. Filmen som blev musikal och som har setts av alla! Sångarna övar nu som bäst på den omöjliga nonsenstexten i ”We go together”! berättar Erling.

Det är en uttänkt strategi från vår sida att arbeta med highlights från kända musikaler och musikaliska teman där vi koncentrerar oss på sången och dansen, inga repliker, utan full fart i 50 minuter är vår melodi, berättar Cathrine. Men även om vi strukit alla repliker är det viktigt att eleverna kan historien och har satt sig in i sina rollfigurers känslor. Det är inte "bara" att sjunga och dansa som gäller, utan även att tolka och uttrycka de olika känslorna. Varför misslyckas alltid Sally Bowles (Michelle Zethraeus Malmgren) med sina relationer? Vad har pengar ”Money” (framfört av Alva Lestadius och Mathilda Shill) för betydelse?

Hur genomför man ett nummer som ”He’s a dream” (Alexandra Benckert och Cathrine Petersson med dansare) utan att bryta ihop i skrattparoxysmer?

Varför tycker Rizzo (Ellen Bennet) att Sandy är en sådan mes? Och hur framför man Sandys låtar utan att bli mesig (Fanny Isberg och Elsa Beckérus)?

 I år kommer föreställningen att vara på Maxim teatern och vi ser fram emot en underbar föreställning!

Cathrine och Erling

 

 

 

Fler nyheter