Enhagen

På Enhagen vill vi att eleverna ska få nya utmaningar och hela tiden utvecklas som människor. Skickliga lärare är det absolut viktigaste för att ge barnen en bra undervisning i skolan. Vi har under alla år lagt ett stort arbete på att rekrytera och behålla de absolut bästa lärarna. Tack vare det möter elever på Täby Friskola lärare som verkligen brinner för sina ämnen och som strävar efter att alla elever ska lyckas med sina studier.

Ansök till oss

Här ställer du ditt barn i kö för en plats på Enhagen.

Ansökan till spetsutbildning i matematik 2024

Om du vill ansöka till Täby Friskolas spetsutbildning i matematik behöver du göra en ansökan via formuläret här!

Sis
ta ansökningsdag: 13 mars 2024

Ansökningsprovet äger rum den 25 mars 2024.

Varför välja Täby Friskola?

På Täby Friskola erbjuder vi en trygg plats för våra elever att växa och utvecklas. Barn som börjar hos oss har fantastiska år framför sig där de får den bästa möjliga förberedelsen för vidare studier i livet.

Vi utbildar problemlösare

Genom hela elevens skolgång på Täby Friskola lägger vi extra fokus på matematik. Vi har en genomarbetad röd tråd för ämnet från Förskoleklass till årskurs 9 och erbjuder både stöd och utmaningar för alla elever oavsett behov. Vi låter eleverna i alla åldrar arbeta med problemlösning för att på ett lustfyllt sätt förstå och lära sig matematiken. För elever i årskurs 7–9 som vill ha en extra utmaning erbjuds Täbys enda spetsutbildning i matematik på Täby Friskola.

Välmående, en förutsättning för lärandet

Förutom höga ambitioner om kunskapsinlärning i de klassiska skolämnena arbetar vi för att ge eleverna förutsättningar för, samt kunskap om, balans och välmående i livet. Redan från årskurs 2 och hela vägen upp till årskurs 9 undervisar vi våra elever i studieteknik, ansvarstagande samt vikten av att röra på sig. Arbetet drivs av skolans kuratorer och socialpedagoger och anpassas efter elevernas åldrar och behov.

Trygghet & samarbete

Att eleverna känner trygghet i skolans miljöer är en grundpelare för deras utveckling och kunskapsin-hämtning. På våra enheter känner all personal alla barn och har god insyn i elevens situation. Genom faddergrupper och teambuilding-aktiviteter redan från förskoleklass låter vi eleverna tränas i sociala samspel och samarbete.

Spela videoklipp

Enhagens 3D-visning

Nu har du möjlighet att själv gå runt i våra fina lokaler på Enhagen.

Rektor Karin har ordet

I mitt arbete som rektor för Täby Friskola har jag en möjlighet att tillsammans med mina lärare och övrig personal skapa en riktigt bra skola som vilar på akademisk grund.

Fokus på matematik

" Den bästa grunden vi kan ge eleverna för fortsatta studier på gymnasiet, högskola och universitet."

Matematik är viktigt för fortsatta studier. Med vårt fokus på matematik ger vi eleverna den bästa grunden för fortsatta studier på gymnasiet, högskola och universitet.

Hos oss får eleven redan vid tidig ålder prova på avancerade uppgifter i matematik och de får från starten en positiv inställning till ämnet. Som enda grundskola i Täby erbjuder vi en spetsutbildning i matematik på högstadiet.

|Eleverna om att gå på Enhagen​
"På högstadiet har vi olika lärare i olika ämnen och läser flera ämnen parallellt. Detta är något som skiljer sig från mellanstadiet men en spännande förändring. Eftersom vi gick redan från årskurs 6 på Enhagen så känner vi igen lärarna som undervisar och lokalerna som vi är i nu, det känns tryggt."
Flicka ler mot kameran
Amanda Överstedth
Årskurs 7

"Jag tycker om att vi har mindre grupper i matematiken. Då kan de som behöver extra hjälp få det och de som vill ha större utmaningar i matematiken kan få det. Vi har även spetsmatematik och i den klassen får de elever som verkligen gillar matematik en extra utmaning."
Bild av elev
Elsa Lund
Årskurs 9

Följ oss på sociala medier