Rektor Karin har ordet

Jag heter Karin Järleby och är rektor på Täby Friskola. Som Täbys äldsta friskola har vi en lång erfarenhet av ett framgångsrikt engagemang, där elevernas lärande och välmående står i fokus. Jag och mina kollegor arbetar varje dag för att stötta, forma och utbilda ungdomar till ansvarsfulla, nyfikna och engagerade medborgare med demokratiska värderingar.

Nu kan du som har barn som ska börja årskurs 6 eller 7 till hösten 2024 ansöka om en plats till Täby Friskolas högstadium Enhagen.

Boka ditt besök idag!

Det bästa sättet att lära känna vår skola är att uppleva den på plats.
Välkommen att höra av dig till mig för att boka ett besök hos oss!

karin.jarleby@tabyfriskola.se

karin-cirkel

Ordning och reda lägger grunden för lärande

På Täby Friskola Enhagen är vi övertygade om att en trygg skolmiljö är en förutsättning för ett bra lärande och att högt ställda krav på ordning och reda bidrar till att skapa en plats där våra elever kan trivas och växa.

Höga akademiska ambitioner

På Täby Friskola strävar vi efter att vara ledande inom grundskoleutbildning och våra erfarna och kompetenta lärare erbjuder våra elever en gedigen grund i samtliga ämnen med glädjen till lärande som utgångspunkt. Under hela skolgången lär vi ut studieteknik för att förbereda våra elever inför framtida akademiska studier och ger dem verktyg som bidrar till välmående och motivation. Vi erbjuder även Täbys enda spetsutbildning i matematik.

Våren 2023 gick våra elever ut med 272,4 i meritpoäng, jämfört med snittet i Täby kommun vilket var 260,1. Vi vet att det ger våra elev­er större valmöjligheter inför högre studier och att de är väl förberedda när de kommer dit.

Eleven i fokus

På Täby Friskola sätter vi eleven i centrum och varje individ ges möjlighet att växa och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och intressen. Våra engagerade medarbetare arbetar för att varje elev ska känna sig sedd, hörd och respekterad och vi organiserar regelbundet aktiviteter för att stärka sammanhållningen och skapa en positiv gemenskap bland eleverna. Dessutom har vi faddergrupper för att stötta eleverna i deras skolgång och främja kamratskap.

För att främja en aktiv livsstil har vi extra rörelseaktiviteter inplanerade i schemat för elever i årskurs F-5 och i vår matsal serveras näringsrik mat tillagad från grunden för att främja elevernas hälsa och koncentration.

Ordning & reda

På Täby Friskola värnar vi om en trygg och strukturerad miljö där eleverna kan trivas och känna sig trygga. Genom tydliga regler och rutiner skapar vi en skolmiljö där eleverna ges bästa möjliga förutsättningar att fokusera på sitt lärande och sin personliga utveckling. Sedan 2021 är vi en mobilfri skola vilket gör det lättare för eleverna att hålla koncentrationen på lektionerna, bygga relationer för livet och att röra mer på sig.

I klassrummen råder studiero och fokus på skolarbete. Parallellt med detta arbetar vi med att skapa goda relationer i och utanför klassrummet och dörrarna till lärarnas arbetsrum står alltid öppna. Genom att erbjuda trygga studiemiljöer främjar vi elevernas välbefinnande och lärande på bästa sätt.

”Vi på Tibble gymnasium ser gärna sökande från Täby Friskola. Eleverna som kommer till oss därifrån är ofta väl förberedda för gymnasiet med en bra inställning till skola och god studievana.”

Liisa Gellerstedt
Rektor Tibble Gymnasium Campus Täby

Möt våra tidigare elever

Robin Wänlund

Jag pluggade i Täby Friskola från årskurs 2 i Hägernäs till 9an på Enhagen och har fina minnen från den tiden. Täby Friskola gav mig en stadig akademisk grund för vidare studier på Naturvetenskapliga programmet på TEG och Industriell ekonomi på KTH.

Täby Friskolas inkluderande miljö gav mig förståelse kring att det finns mycket att lära från alla och har gjort mig mer öppen för de människor jag mött i mina studier och jobb.

Även fast jag älskar idrott har jag lärt mig mycket från dansen som var en del av Täby Friskolas läroplan. Förutom att jag fortfarande kan bugga så gjorde det mig rätt trygg i att tala framför folk, ta för mig i jobbsamanhang och bjuda på mig själv. Det fanns helt enkelt mindre läskiga saker framöver än att stå på scen och dansa framför hela skolan.

Idag jobbar jag inom finans som analytiker på en fond som investerar i startups. Det innebär att jag hittar startups som ser spännande ut och räknar sedan ut ifall vår fond ska investera i de bolagen jag hittar.

Bild av Robin

Charlotte Mörkeberg

Jag minns tiden på Täby Friskola som varm och positiv och jag kommer ihåg hur engagerade och duktiga lärarna var, från lågstadiet ända upp till högstadiet. Några av de vänner jag mötte på Täby Friskola är fortfarande nära vänner idag och jag är tacksam över att ha gått igenom så många stadier i livet med dem.

Efter Täby Friskola började jag naturlinjen på Åva gymnasium och tog sedan en teknologie kandidatexamen från KTH.

Jag är idag 29 år gammal och bor sedan fem år tillbaka i Melbourne i Australien, där jag även tagit en masterexamen (Master of Business Administration Advanced).

Här i Australien jobbar jag inom fastighetsmarknaden med uthyrning av kommersiella fastigheter samt rådgivning. Planen är för tillfället att stanna i Australien men vem vet, jag kanske kommer och hälsar på någon dag!

Boka ditt besök idag!

Det bästa sättet att lära känna vår skola är att uppleva den på plats.
Välkommen att boka ett besök hos oss på Täby Friskola Enhagen.